Min beste oppskrift på surdeigsbrød

Siden flere i familien er intolerante til hvetemel, forsøker jeg å unngå det mest mulig.  Det har tatt litt tid å komme frem til et surdeigsbrød som er vellykket med spelt og rug, men endelig idag kan jeg si at jeg er fornøyd.  I utgangspunktet må du ha en surdeigssats.  Veiledning til hvordan du lager det finner du her. Har du tid og lyst til å bake mer kan jeg varmt anbefale bøkene til Martin Johansson.  «Enklare brød» kjøpte jeg på svensk, men den har nå også kommet ut på nynorsk. Den er å få i bokhandelen og på nettet.

Kvelden før starter du med:

  • 100gr surdeigssats
  • 150gr lunken vann
  • 90gr finmalt rugmel
Rør sammen og la stå til morgenen etter i romtemperatur.
Om morgenen sjekker du om surdeigen bobler godt.  Hvis ikke rører du
  • en ertestor klump med fersk gjær i
  • 200gr lunkent vann
Når dette har løst seg opp har du blandingen opp i surdeigen og rører inn
  • 200gr finmalt rugmel
  • 300gr siktet speltmel
  • 1,5ts salt
Sørg for at alt er blandet godt. Ha på et lokk eller plastfilm, sett deigen lunt (jeg bruker toppen av kjøleskapet eller baderomsgulvet), la stå i 45 min.  Som Martin beskriver, tar du nå tak i kanten på deigen med en våt hånd, løfter og drar litt ut til siden, og bretter fliken inn mot midten. Dette gjør du 5-6 ganger til du har kommet rundt deigen.  Dekk til deigen igjen og la stå 45 min nok en gang. Gjenta denne operasjonen to ganger til (dvs. totalt 3. ganger). Siste gangen legger du deigen med «brettene» ned i en form (ca. 2liter) eller «jäskorg» og lar deigen heve ca. 1,5 timer.
I god tid før tiden er omme setter du ovnen på 230ºC.  Ovnen må være god og varm når brødet skal inn i ovnen. Bruker du en «jäskorg» hvelver du deigen over på et bakebrett. Hvis du har benyttet en form snitter du brødet med en skarp kniv 3-4 ganger. Brødet stekes i 35-40min. Brødet er gjennomstekt ved 98ºC dersom du bruker et steketermometer. Du kan også sjekke ved å banke det på undersiden. Da skal du kunne høre en «hul» lyd.  Brødet avkjøles på rist.
Hvis du ikke har mulighet til å bake om dagen, er det like greit å sette fordeigein om morgenen, for så å bake brødet om ettermiddagen/kvelden. Du kan også droppe de tre «brette»prosessene og ha deigen rett i en form med en gang, men da blir ikke brødet like finkornet.
Jeg håper du prøver hvis du liker surdeigsbrød! Det er ikke så mye jobb som det høres ut til. Lykke til!
Tagged: , , ,

Legg igjen en kommentar

