Pumpernickel… julen nærmer seg med stormskritt!

SONY DSC

I helgen var vi nok en gang på småbruket som vi skal flytte til neste år. Vi koser oss veldig selvom det er mye å gjøre. Tiden vi bruker her har gjort at julen har kommet litt fortere på meg i år enn tidlgere. Idag oppdaget jeg plutselig at 1. søndag i advent er 27. november og det er ikke lenge til for oss som har mye å henge fingrene i.

Normalt så har jeg allerede bakt både «Slarraffenlandskakene» og pumpernickel, fordi begge skal helst ligge å modne seg en stund. Slaraffenlandskakene er tunge fruktkaker med mye snadder i. Tørket frukt, forskjellige nøtter og maraschino moreller. Dette toppes med litt sterkt som helles på med jevne mellomrom i tiden før jul. Disse kakene gir jeg bort i gaver og de er veldig populære. Dette er en oppskrift jeg nok ikke kommer til å gi bort på noen år!

Idag fikk jeg i hvertfall ånden over meg og pumpernickelbrødene står nå i ovnen. De skal stå der til kl. 08 imorgen tidlig på 100ºC. Her i huset så er det lukten av dem som forteller at det ikke er lenge til jul. Pumpernickel er kjempegodt til både julesilden, kjøttpålegg og til de gode ostene som dukker opp både til julefrokost og sene lunsjer både hjemme og på hytta. Kanskje du har lyst til å prøve? Det er ikke vanskelig, men deigen er litt klissete å håndtere.

Pumpernickel

  • 1 liter sur skummet melk
  • 50 g gjær
  • 1 ts salt
  • 275 g mørk sirup
  • 250 g fin sammalt hvete
  • 250 g grov sammalt rug
  • 250 g hvetemel
  • 500 g siktet rugmel
Finn frem 2 former á 2 liter. Smør disse godt. Gjæren røres ut i den kalde melken. Deretter rører du inn resten av ingrediensene. Deigen skal være løs. Fordel deigen i formene. Klapp den til med en fuktig hånd. Smør et dobbelt lag med aluminiumsfolie og bind det over formene. Jeg brukte noen litt grove silikonstrikker til dette.
Sett formene inn på nederste ribbe i kald ovn. Sett på ovnen og stek brødene i ca. 14. timer. Jeg pleier å hvelve brødene ut av formene og steke de litt til i ovnen.
SONY DSC
Tagged: , , ,

Legg igjen en kommentar

