Den beste julekaken jeg har bakt!

Mannen min etterlyste hjemmebakt julekake til jul. Siden jeg for tiden er mest glad i speltmel og prøver å unngå hvitt sukker tenkte jeg at jeg skulle prøve å lage min egen variant. I tillegg hadde jeg fått tak i noen nydelige store rosiner hos «tyrker’n». Resultatet er blitt den beste julekaken jeg noensinne har bakt. I tillegg var det svært lite arbeid. Det er mange som mener at speltmel er vanskelig å arbeide med siden glutenstrukturen er litt svak. Imidlertid har jeg oppdaget at den trives godt med langheving – og resultatet blir utrolig gode og smakfulle bakverk. Pass bare på å ikke overarbeide deigen.

Utgangspunktet for denne varianten av julekake fant jeg på Trines Matbologg. Hvis du vil ha en tradisjonell julekake bakt på vanlig hvetemel så er dette en oppskrift som kan anbefales!

Til to store kaker trenger du:

175 g lyst brunt rørsukker
250 g kaldt smør i små terninger
5 dl kald melk
10-12 g gjær, (1 kvart pakke)
ca 1 kg siktet speltmel
1 ts salt (litt mer hvis du har benyttet usaltet smør)
300 g rosiner
1,5 ts kardemomme

Til pensling:
1 egg
1 sps vann

Ha melet i en matmølle eller Thermomix sammen med smøret. Kjør maskinen til smøret er godt hakket inn i melet. Ha blandingen oppi en passe stor bolle. Strø kardemomme, rosiner og salt opp på melet. Kjør melk, sukker, og gjær i matmøllen til alt er oppløst. Rør blandingen inn i melet. Etterhvert som det blir for tungt å røre, knar du deigen med en hånd mens du holder bollen med den andre til den samler seg til en glatt og fin ball. Hvis deigen er for løs arbeider du inn littt mer mel. Ikke arbeid deigen for lenge. Sett deigen til heving under lokk eller plast på et lunt sted i 6 til 10 timer til den dobbelt så stor.

Hell deigen ut på et melet bakebord og kna den sammen. Del deigen i to like deler som trilles til to jevne kaker. Etterheves på en stekeplate som er kledd med bakepapir i ca. 1,5 timer. Sørg for at kakene er dekket med litt plast eller et klede.

I god tid før kakene skal stekes stiller du ovnen inn på 240ºC.

Snitt rundt sidene av kakene med en skarp kniv og trykk dem godt ned midt oppå slik at snittene rundt sidene åpner seg. Visp sammen egg og vann og pensle kakene to ganger.

Kakene stekes på nederste rille først i 5 minutter ved 240ºC. Deretter skrur du termostaten ned til 200ºC. Stek kakene videre i 35-40 minutter. Det kan være lurt å sette en stekeplate på øverste rille etter en stund for å unngå at kakene blir for mørke på toppen. Kakene avkjøles på rist. Serveres gjerne lune med litt godt smør og noen skiver geitost.

God jul!

Tagget:, , , , ,

Legg igjen en kommentar

