Kringle med speltmel

Speltkringle

Denne oppskriften er basert på en kringleoppskrift i kokeboken «Slikkepott» av Lise Finckenhagen. Siden vi foretrekker speltmel her i huset av forskjellige grunner har jeg eksperimentert litt for å få bakst med speltmel til å bli luftig. Denne oppskriften blir alltid luftig men jeg har merket at «vellykketheten» kan variere ettersom hvem som er produsent av speltmelet. Jeg bruker den som er mest tilgjengelig for oss, nemlig den fra Mølleren. Til en stor kringle trengs:

  • 100g smør
  • 3,5 dl melk
  • 50g gjær
  • 600g Møllerens siktet speltmel
  • 90g sukker
  • sammenpisket egg til pensling
  • perlesukker, og evt. annet strø til pynt

Smør smeltes i en kasserolle. Tilsettes melken og varmes opp til 35-37ºC. Gjæren smuldres opp i en bakebolle og tilsettes mel og sukker. Kjør deigen ved lav hastighet i ca. 8 min. Dekk til bollen og la den heve til dobbeltstørrelse. Strø litt mel på bakebordet og klapp eller kjevle deigen til en avlang rektangel ca. 50 x 25 cm. Smør på fyll etter ønske. I kringlen som vises på bildet har jeg brukt bare smør, sukker og kanel, men andre ganger kan det være makronfyll eller litt tykt syltetøy. Rull ut en pølse som legges på et bakebrett og klippes til en klippekrans. Etterheves i ca. 40 min. Pensle kransen forsiktig med egg, dryss over perlesukker, evt. også hakkede nøtter. Stekes midt i ovnen ved 200 ºC i ca. 20 min. Avkjøl på rist.

Med en anelse mer mel i deigen er den også fin til boller.

Lykke til!

Tagged: , , , ,

Legg igjen en kommentar

